Win3x.Org

Windows & DOS Community

Mini PCs UNISYS CWD

Règles du forum

Pour tout sujet impliquant un système d'exploitation daté de 2000 à nos jours, merci de le publier dans la section intitulée « Informatique moderne ».

Répondre   Page 4 sur 8  [ 125 messages ]
Aller sur la page « 1 2 3 4 5 68 »
Auteur Message
Deksor
Sujet du message : Re: Mini PCs UNISYS CWD
Publié : 16 mai 2016 20:20
Modérateur
Hors-ligne

PC Rétro : 486DX 33 8mo SB Pro 2, P2 450 128mo Voodoo 2 SLI

C'est pour cela que ce n'était qu'une supposition, pas une affirmation ^^

Merci beaucoup, c'est intéressant :approve:

Peut-être est-ce une histoire de timings ... Ou bien que les condensateurs dans la ram ont besoin d'être rechargés plus longtemps (peut-être qu'ils ne sont pas chargés en continu en fonction des données qui arrivent, mais à des intervalles réguliers ? Encore une fois, je n'ai aucune idée de comment ça marche réellement, ce n'est qu'une supposition)

Laptop hater

Profil Citer
64KNUM
Publié : 16 mai 2016 22:49
Membre inscrit
Hors-ligne

PC Rétro : Voir signature

Merci Dxceor2486 et gm86 pour vous explications sur la mémoire-vive. Je suis tout comme vous septique car jusqu’à présent toutes les machines que j’avais eu étaient compatibles à la fois avec la «FPM» et l’«EDO». Certes mes «486» étaient tous de dernières générations, leurs cartes-mères acceptaient au moins le «DX2/66», cela explique sans doute pourquoi elles acceptaient les deux types de mémoire. Mais, le mini-PCs UNISYS est une plateforme «486» de toute dernière génération, c’est donc d’autant plus étonnant qu’il n’accepte pas la mémoire «EDO» !

Après comme je le disais précédemment, officiellement le chipset ne supporte que la mémoire «FPM» même si certains prétendent avoir installé de la mémoire «EDO», certaines barrettes étant difficiles a identifier, ils ont peut-être inséré une barrette qu’ils pensaient «EDO» et qui n’était que «FPM» (cela m’est arrivée récemment comme je le relate plus bas).
64KNUM a écrit :
Par contre concernant la mémoire vive, […] elle est manifestement «Fast Page Mode» puisque c’est ce type de mémoire qui est prise en charge officiellement par le chipset «VIA». Certains utilisateurs semblent avoir installé de l’«EDO» mais rien ne dit qu’elle est compatible puisque d’autres utilisateurs ont eu de soucis avec des barrettes «EDO» non reconnues. […]
Les infos sur le contrôleur mémoire embarqué dans le chipset proviennent d’ici :
Lien vers l'image : http://pictoupload.free.fr/upload/1541089144.jpg
VIA VT82C496G VT82C406MV Green PC 80486 PCI/VL/ISA SYSTEM Data Sheet – 20 avril 1995 – pages 4-5.
J'ai testé avec des barrettes que j'avais, de différentes capacités et celles identifiées comme «EDO» n'ont pas fonctionnées.
64KNUM a écrit :
J’ai effectué des tests avec les nombreuses barrettes de mémoire dont je disposais. Malheureusement 90% de mon stock est en «EDO». Je te confirme donc que la mémoire «EDO» n’est pas reconnu par ce modèle. En effet que ce soit des barrettes de 4, 8, 16 ou 32 Mo, seules ou par paire, aucune n’a permis de démarrer la machine. Le BIOS ne s’affiche même pas !
Les barrettes d'origines étaient bien en «FPM».
64KNUM a écrit :
Après une recherche sur Internet avec les références des puces, les deux barrettes de 8 Mo fournies avec la machine et qui sont les barrettes d’origine (référence «Unisys» collée dessus) sont bien de la mémoire «Fast Page Mode» («FPM»). Par chance, dans mon stock, j’avais deux barrettes de 16 Mo «FPM» et les deux ont été prises en charges sans aucun problème. Ce qui semble confirmer que cette machine n’accepte que la mémoire «FPM». N’ayant pas de barrettes mémoire «FPM» de plus de 16 Mo, je ne peux pas te dire si cette machine supporte plus de 32 Mo de RAM.
64KNUM a écrit :
Sinon, j’ai peut-être une barrette de 32 Mo de FPM … Il m’en faudrait deux pour tester la capacité maximale du « 486 », mais je me dis qu’on peut déjà regarder si les barrettes de cette capacité sont acceptées.
Il s’agissait d’une fausse joie, j’avais ajouté, il y a très longtemps, 32 Mo que je pensais «EDO» dans mon Hewlett-Packard Vectra (Pentium 100, upgradé en 133). Lors d’un test avec «Navratil Software System information» version 0.60.45, j’ai découvert qu’il s’agissait de «FPM». A l’ouverture, je me suis rendu compte qu’il y avait bien 32 Mo sur la « bank 0 » mais en deux barrettes de 16 Mo car sur les Pentium la mémoire fonctionne par paire, donc je n’ai pas de barrettes de 32 Mo de «FPM» pour tester la capacité maximal supporter.

Cordialement,

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 09 sept. 2017 10:57
Membre inscrit
Hors-ligne

Hi there, I also own that unisys 4002, but I can't get any soundcard working in it. The required resources are blocked by something?
Here are some pictures of it: http://www.flickr.com/photos/94839221@ ... 3681646872

I tested my CT4170, my AZTECH, and my SBpro CT1350, none of the cards work.

Currently I have the CT4170 in it. CTCM/CTCU do not find the card. Diagnose tells me that all resources from 220 to 280 are not usable.

Is it a wrong jumper, a wrong bios-setting, the usage of ontrack-Diskmanager with a 4GB CF-Card (2GB/2GB), or is my machine faulty?

Thx and greetings
Doc

EDIT:
I have checked it without HDD (without Ontrack Diskmanager) it's the same, so it must be something differnt, perhaps the mainboard defective.

Profil Citer
Nintenloup
Publié : 09 sept. 2017 15:03
Modérateur
Hors-ligne

PC Rétro : Tandy 1000 SX, V20, 640k, AdLib, CGA/TGA, rll 33mo

The sound card use irq 5, dma 1 and 5 and addresse 220 and 330. Check if they are used by another resource. You can use MSD in ms-dos to check some addresses : set blaster=A220 I5 D1 H5 P330 T6 (This should be in your autoexec.bat too).
Citation :
The required resources are blocked by something?
What do you mean ? Do you have installed the drivers for your card ? Not all SB compatible cards just work when you plug them in.

I can see that you bought one of those new expensive wavetable, try to test the card without it for now.

L’homme est un loup pour l’homme, ce qui, vous en conviendrez, n’est pas très gentil pour le loup.

Ma chaîne youtube française sur les vieux ordinateurs et autres vieilles technologies.

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 09 sept. 2017 17:03
Membre inscrit
Hors-ligne

I know.

I put the 8Bit Sbpro CT1350 in the machine and use "setblast". This works always, but not on that machine.
I put the 16bit CT4170 PNP in the machine, setblast does not work either, but should. Installing the recouce-driver ctcm and checking ctcu, no pnp card found, nothing. Diagnose says, no address between 210-280 available. wtf.
I put the aztech 850 in and installed the drivers. at bootup it load the driver, this says "no atzech" card found.

can I "debug" the adress 220h and see what is there?

I checked the other Board in the Internet, the jumpers were the same. I have no idea what the problem is.

I tried to check the LAN, first set the jumper to 1-2 (was jumpered to 2-3 =LAN disable). The TCP/IP M$-Disk finds an NE2000 but after installing all drivers the TCP/IP get's no adress from the router, don't know why.

There is something wrong with my machine I guess :(

Profil Citer
Nintenloup
Publié : 09 sept. 2017 17:29
Modérateur
Hors-ligne

Can you show us your BIOS ? Take pictures and we'll check that.

L’homme est un loup pour l’homme, ce qui, vous en conviendrez, n’est pas très gentil pour le loup.

Ma chaîne youtube française sur les vieux ordinateurs et autres vieilles technologies.

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 10 sept. 2017 11:33
Membre inscrit
Hors-ligne

I'll take photos of the bios tomorrow. Btw. the MS-Client disk installed the NE2000 driver at IRQ3/IO300,
I read the NE2000 should be at 10, so I changed that to 10 and now Network is working, but no changes
for the soundcard-problem.

Dos Unisys have "diagnostic-disks" for that machine? I can't find anything yet, even with wayback.org.

======

EDIT: Pictures of the Bios will be made this afternoon (camera is no working due to low battery :( )

Here the actual upgrade:
Weird thing, this litte Desktop with ViaChipset http://www.usbid.com/datasheets/dsid/180878.pdf
Don't know if the manual is correct, but the linked pdf is not available anymore: http://public.support.unisys.com/pcprod ... 47-000.pdf

Here are some pictures of my machine: http://www.flickr.com/photos/94839221@N ... 3681646872

My actual tests show this behavior with my CT4170:

1. CTCM does not find the device, CTCU finds no PNP card.
2. I start "setup" from the MS-Client 3.0 and change the network address from 300 to 310 and reboot
3. CTCM finds the Vibra16 and the FM and one! digital output works.
4. The second digital output does not work anymore.
5. A reboot leads to "no PNP device found"
6. Starting "Setup" from the MS-Client 3.0 again and changeing the Adress from 300 to 310 again and reboot.
7. The vibra is detected and works again for one playback.

So what is the deal here. The NE2000 has IRQ10/IO300, the Vibra has IRQ5/IO220 SB and IO330 for Midi.
The Network is correct at IRQ10/IO300. Perhaps it's the DMA1.

Were can I checkout what's the problem and solve it.

Thx!

Profil Citer
Nintenloup
Publié : 10 sept. 2017 15:39
Modérateur
Hors-ligne

Well, if we cannot see the bios, it'll be harder, if your bios doesn't show anything, you might want to check the addresses with this program, navratil. You should be able to see every info on your peripherals.

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 10 sept. 2017 16:53
Membre inscrit
Hors-ligne

Pics of the Bios added. FM works sometimes without being detected by ctcm.
SB works only if the card is detected by ctcm.
changing the address of the lan-controller from 300 to 310 and back to 300 make ctcm detec the card correctly, but this only works for some restarts/reboots, the the card is not detected anymore and I 'll have to change the address of the network again from 300>310>300.

Strange!

Profil Citer
Nintenloup
Publié : 10 sept. 2017 18:03
Modérateur
Hors-ligne

This is normal,sb pnp cards need to be initialized to work. Your bios seems all fine and dandy, except for the remote boot that you can deactivate.

Profil Citer
nicolasbol
Publié : 13 sept. 2017 20:03
Membre inscrit
Hors-ligne

Coucou les gars,

I have decided to buy a miniPC too. I wonder if anybody here managed to get the Ethernet connection working. I was hoping I could have an HTTP server supporting PUT to write directly to the HDD. Otherwise, how do you guys load this little guy with your favorite software? I am hoping to not have to use disquettes.

Profil Citer
Nintenloup
Publié : 13 sept. 2017 20:32
Modérateur
Hors-ligne

You can use a parallel zip drive to transfer data or scsify the pc to have an external cd drive. The ethernet is supposed to work.

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 13 sept. 2017 21:10
Membre inscrit
Hors-ligne

Ethernet works fine in dos.

You only have to install the MSclient 3.0 (just google for the two disks)
Extract both disks and copy them to one 3,5" 1,44MB
Install the Disk and "add tcp/ip protokoll"
the MSclient 3.0 finds the network automatically (ne2000 compatible)
I copy the drivers that were added to the autoexec.bat into a "lan.bat", If I need network I only start lan.bat.

someone posted at vogons, that IRQ5 is problematic on his CWD4002, that's exactly my problem, I'll have to go for IRQ7 instead.

Profil Citer
Deksor
Publié : 13 sept. 2017 21:13
Modérateur
Hors-ligne

IRQ 7 works better with some games anyways. All you might need to do is to disable the parallel port

Laptop hater

Profil Citer
dr.zeissler
Publié : 13 sept. 2017 21:14
Membre inscrit
Hors-ligne

I need LPT for the Covox.

Profil Citer
Deksor
Publié : 13 sept. 2017 21:23
Modérateur
Hors-ligne

Oh I see !

But I'm not sure if a Covox is really important when you have a real sound card.

But anyways, when I said that you could desactivate the parallel port, that's in the case where you would still have problems with the sound card. If it does work with the parallel port enabled, don't disable it, I don't see much scenarios where you'd need the sound blaster at the same time as the covox ^^

Laptop hater

Profil Citer
Afficher : Trier par : Ordre :
Répondre   Page 4 sur 8  [ 125 messages ]
Revenir à « Informatique des vieux systèmes » | Aller sur la page « 1 2 3 4 5 68 »
Aller :